menu close menu

Afvallen door sporten vet verbranden of na-verbranden?

 

burn-fat-fast

 

Veel sporters die willen afvallen doen dit door een nieuwe lifestyle van gezond eten en sporten aan te meten. De weegschaal is dan vaak de graadmeter of de nieuwe lifestyle succesvol is. Maar vertelt de weegschaal waardoor dit gewichtsverlies is veroorzaakt? Afvallen wordt namelijk niet alleen veroorzaakt door verlies van vet, maar ook door verlies van vocht of erger spiermassa. Fitbycoaching zorgt met de 30+BMIBootcampclub dat door middel van een combinatie van Cardio en krachtoefeningen dat er een goede balans blijft.

 

De vetverbrandings zone
Vaak wordt vetverbranding in verband gebracht met duurtraining, ook wel cardiotraining genoemd. Het doel van vetverbrandingstraining is dat je op lage intensiteit sport waarbij je de hartslag laag houd(60-70 %). Hierdoor zorgt je lichaam ervoor dat je de energie tijdens de work-out voornamelijk uit vet word onttrokken. In deze vetverbrandingszone verbrand je relatief het meeste vet.
Duursporters maken veel gebruik van deze zone omdat vet eigenlijk altijd voorradig is. Zelfs een broodmagere sporter heeft voldoende vet om langdurig te kunnen presteren. Nadeel is dat door duursporten de spiermassa kan afnemen. Juist deze spiermassa heb je nodig om effectief af te kunnen vallen.

 

Na-verbranden (EPOC)
Om af te vallen met sporten wil je dus vooral vet verbranden. Maar dit kan op verschillende manieren. In de vetverbrandingszone verbrand je relatief het meeste vet maar de duur van het sporten is erg lang. Door de intensiviteit flink op te voeren kan er in korte tijd flink veel vet verbrand worden. Hierbij maak je gebruik van het zogenaamde na-verbranden (EPOC).
Doel van deze training is om de atleet in ademschuld te brengen. Een atleet is in ademschuld als zijn ademhaling direct na het stoppen van de oefening nog steeds verhoogd (voor korte periode).
Hierdoor word er zelfs na het beëindigen van de work-out nog steeds vet door het lichaam verbrand. Voordeel van deze training is dat geen sprake is van spiermassaverlies.

 

Combinatie is de sleutel
Fitbycoaching is er van overtuigd dat beide methodes goed zijn om af te vallen maar in combinatie misschien wel het meest succesvol. Door trainingen af te wisselen in intensiteit proberen we het lichaam constant uit te dagen om zo effectief als mogelijk het gewicht te verliezen. Met de BMI+Fitclubclub zal het altijd weer een verassing zijn waar de training uit zal bestaan. Bij de ene training zal de nadruk meer op de vetverbrandingszone liggen, terwijl de andere veel meer op kracht en de naverbranding zal liggen.  Natuurlijk altijd in combinatie met een flinke dosis plezier helpen wij de atleten bij het bereiken van de gestelde doelen.

 

Wil jij Personal training van Fitbycoaching? Of wil je lekker meetrainen met de BMI+Fitclub of de bootcampers? Meldt je aan via www.fitbycoaching.nl voor een proefles. Deze is natuurlijk gratis. 

5 juli 2015 | Training info | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*