menu close menu

Eerste maand training zit erop!

lego

De laatste training in Lego samengevat door Sabine

 

Inmiddels timmert Fitbycoaching alweer anderhalve maand aan de weg en hebben we afgelopen donderdag de vierde 30+BMI Bootcamp voltooid. Na een twijfelend begin lijkt het erop dat er langzaam maar zeker vooruitgang word geboekt door de atleten. Ook voor mij als trainer was het vooral aanvoelen hoe de atleten op de juiste manier te belasten. Tot nu toe word ik elke week weer positief verbaast over de inzet en het plezier waarin de soms vreemde oefenstof met elkaar word afgewerkt. Ook is het als trainer natuurlijk prachtig om te zien als de groep elkaar oppept op moeilijke momenten. In dit blog een samenvatting.

 

Eerste training altijd het moeilijkst

Voor de eerste training had ik bedacht om een circuittraining te verzorgen. Een combinatie van squads, lunges, balansoefeningen, speedladderoefeningen, coreoefeningen met de medicinebal, jumping jacks en een trapsprint van 30 treden. Dit drie maal achter elkaar met een rust van 2 minuten als het parcours was afgelegd. Het mooie van een circuittraining is dat het allemaal op 1 plek plaats kan vinden en je altijd de atleten goed in het oog kunt houden. Enthousiast als de oefenstof uitgevoerd werd, na drie kwartier ging het licht voor de eerste atleet uit en deze moest stoppen. Dat was voor mij als trainer even schrikken maar beide atleten gaven aan het uiteindelijk erg leuk gevonden te hebben en zeker voorlopig door te willen gaan met de bootcamp.

 

The only way is up!

Omdat er voor de tweede training een nieuwe atleet had aangemeld heb ik bij deze training gekozen voor veiligheid. Dus gewoon weer een programma samengesteld in de vorm van circuittraining. Ditmaal werd de oefenstof uitgebreid met een kettle-Bell oefening. Ondanks dat er  af en toe gepuft en gesteund werd, was de chemie tussen de atleten erg goed en werd het gehele programma afgewerkt. Ook de atleet die de week daarvoor nog uitviel, kon nu de gehele training aan. Was dit vooruitgang? Goed om dit in de derde week te testen met een training waarbij er van onderdeel naar onderdeel gejogd werd. Hierbij speelde de bankjes in het bos een grote rol. Bij elk bankje kregen de atleten de opdracht om een krachtoefening uit te voeren en een cardio-oefening uit te voeren. Met z’n vijven (1 trainer en 4 atleten) werd met veel plezier de oefenstof uitgevoerd en ondanks dat het soms lastig was en oefening technisch helemaal correct uit te voeren, was de inzet altijd 110%.

 

De laatste training moest aangepast worden omdat de zomerstorm van vorige week zaterdag het parcours ernstig had aangetast. Hierbij moest ik als trainer snel schakelen en nieuwe oefenstof bedenken omdat we opeens de training uit gingen voeren in mul en droog zand. Hierbij moesten de atleten een circuit afleggen waarin de speedladder, balansoefeningen en conedrills onder verzwaarde omstandigheden moesten worden afgelegd. Verder moest de atleten natuurlijk weer werken aan de core en werden op de treden van een trap squadjumps uitgevoerd. Als laatste moesten de atleten nog een flinke heuvel op dribbelen waarbij het oefenmateriaal als ballast meegenomen moest worden.

 

Plezier is de sleutel

Door elke week de trainingsstof te veranderen en geen training hetzelfde te maken, hoop ik de atleten uit te dagen om telkens weer de volle 100% te geven tijdens een training. Maar inzet is niet het belangrijkste tijdens de training. Door de sfeer altijd luchtig te houden en iedereen de ruimte te geven om zich op zijn of haar manier volledig te geven hoop ik dat de atleten ook echt plezier blijven houden in het volgen van de Bootcamps. Natuurlijk zullen de atleten naast de Bootcamp ook zelf thuis aan de slag moeten om de conditie te verbeteren. Of er nu gejogd word, gefietst of gezwommen, het maakt eigenlijk niet uit. Door  het lichaam meerdere malen per week uit te dagen zal de conditie snel verbeteren. Om dit te kunnen vol houden is het natuurlijk van groot belang dat je tijdens deze uitdagingen plezier heb.

 

Ben jij  (iets) te zwaar of niet fit genoeg om met een gemiddelde groep mee te komen? Dan is trainen met de 30+BMI Bootcampclub misschien wel iets voor jou! Wil je geen groepstraining? Dan kan een personal training via Fit by Coaching natuurlijk ook. Meld je aan voor een gratis proeftraining en ervaar hoe leuk sporten kan zijn.

1 augustus 2015 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*