menu close menu

Honger na het sporten? Wat nu??

voeding-en-sport-1170x827

 

Iedere sporter herkent het wel. Je komt thuis na een flinke work-out, je hebt gedoucht en nu krijg je honger, heel veel honger. Eigenlijk wil je de callorietjes die je net verbrand heb niet zomaar gaan aanvullen want misschien is dat dan wel voor niets geweest. Wat te doen?

 

Het antwoord

Het antwoord is toch Koolhydraten. Het mooie is dat als je flink aan de bak geweest bent, je juist koolhydraten tot je moet nemen.  Hoe zit dat dan zou je zeggen, want veel dieetgoeroes spreken dit vaak tegen. Het antwoord hier op is glycogeen. Glycogeen is een voorraad glucose (suiker) dat opgeslagen is in je lever en je spieren. Vanuit de evolutie kon je dit voorraadje aanspreken als er gevaar dreigde(denk aan een leeuw of een tijger). De glycogeen zorgt er voor dat je vanuit het niets, super veel energie kan aanspreken om te vluchten.

 

Wanneer we gaan sporten word eigenlijk gelijk al gesnoept van deze glycogeen-voorraad, om daarna langzaam over te gaan in de vetverbranding. Doe je heuveltjes trainen of trappen, of juist een intensieve fitnesstraining dan zal er constant gesnoept worden van de voorraad en deze dient aangevuld te worden. Wel is het handig om snelle koolhydraten te eten, omdat die de honger stillen en het glycogeen snel aanvullen. Daarnaast is het verstandig om het te combineren met eiwitrijk voedsel en wat goede vetten. Dit voorkomt dat de honger snel weer terug komt.

 

Als je krachttraining heb gedaan of een lange duurtraining is het sowieso raadzaam om eiwitten te eten na het sporten. Deze helpen je namelijk bij het herstel van deze zware trainingen. Het liefst neem je deze eiwitten binnen 30 minuten na de training, maar ik zou ook daarna gewoon wat extra eiwitten tot me nemen.

 

Koolhydraten, eiwitten,…..

Klinkt natuurlijk reuze interessant die praatjes over koolhydraten en eiwitten maar hoe ziet dat er in echt voedsel uit. Hier wat voorbeelden

 

  • Bananen (koolhydraten) met pindakaas (eiwitten) of noten (eiwitten)
  • Elk soort fruit eigenlijk (koolhydraten)
  • Pasta salade (koolhydraten) met kip (eiwitten) of ei (eiwitten)
  • Brood (koolhydraten) met hummus (eiwitten) of kipfilet (eiwitten) of ei (eiwitten)
  • Crackers (koolhydraten)

 

Dus eet gerust wat na het sporten. En maak je geen zorgen, deze suiker worden niet omgezet in vet maar worden als suiker opgeslagen in je lever en je spieren. Je zal hier dus niet van uitdijen.  Het gaat natuurlijk wel om het maken van bewuste keuzes. Dus kies altijd voor de gezonde snack.

 

 

23 januari 2016 | Training info | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*