menu close menu

Hoe ik afviel in 5 tips

120 kg

 

Zeven jaar geleden woog ik een kleine 120 kg. Ik was te zwaar, ik rookte, ik dronk en deed veel te weinig aan sport. Ieder jaar een kilo was niet van toepassing op mij. Het was eerder ieder jaar 3 kilo en ik weet dan ook zeker dat ik nu reeds de 130 kg was gepasseerd als ik het roer niet had omgegooid. Inmiddels ben ik 30 kg kwijtgeraakt zonder zwaar dieet. Het mooie is dat jij dit ook kan. Door een paar dingen in je leven aan te passen kan ook jij afvallen zonder zwaar dieet. Het is gewoon een leefstijl die je aanneemt. In dit blog vertel ik in 5 tips hoe ik weer op een gezond gewicht ben gekomen.

 

Kom in beweging

Bewegen is gezond. Dat weten we allemaal. Maar om daadwerkelijk in beweging te komen is vaak een ander verhaal. Er is altijd wel een reden te bedenken om niet te gaan. Het regent, ik heb geen conditie, ik ben te druk met de kids of mijn partner, je kan het zo gek niet bedenken. Maar bedenk dat voor elke reden om niet te gaan, ook wel een reden bestaat om juist wel te gaan sporten. Het regent niet het hele jaar, die conditie komt vanzelf, 23 uur ben je er voor de kids en je partner en dat laatste uurtje is voor jezelf. Natuurlijk is het lastig om te beginnen maar ik beloof je, het wordt beter. Dus stap naar de sportschool, trek die schoenen aan en loop een rondje om het huis, koop die fiets en maak mooie tochten, het maakt niet uit wat je doet. Het gaat er vooral om dat je het doet.

 

groente

 

Kook elke dag met verse producten 

Geen dieet of vreemde eetpatronen. Gewoon lekker alles eten maar zoeken naar balans. Stap af van pakjes en voorverpakte producten. Deze zitten boordevol zout, suiker en onnatuurlijke toevoegingen. Mijn dieet bestaat gewoon uit het eten van pasta, rijst en aardappelen aangevuld met vlees of vis en voldoende groenten. En geloof me, het kost niet meer tijd om alles vers te maken. Het duurt vaak even lang en het smaakt gewoon veel beter.

 

Beperk de zoutinname
Door elke dag vers te koken heb je zelf in de hand hoeveel zout je toevoegt bij de maaltijden. Toch is het beter om zo min mogelijk zout toe te voegen. Hiermee bedoel ik niet zoutloos maar zoutarm. Het is even wennen maar de nieren varen er wel bij. Tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld bouillonblokjes met minder of geen zout. Zijn deze te flauw van smaak dan kan je altijd nog een beetje zout toevoegen.

 

Drink voldoende
Het advies voor volwassenen is om per dag 1,5 tot 2 liter te drinken. Dit hoeft niet alleen maar water te zijn. Alle dranken tellen mee. Het is aan te raden dranken te kiezen zonder toegevoegde suikers of alcohol. Water en koffie en thee zonder suiker of melk heeft de voorkeur.

 

Houdt vol

De eerste maanden van mijn leefstijlverandering gebeurde er niks op de weegschaal. Omdat afvallen niet mijn grootste doel was frustreerde dit mij niet. Na een maand of 4 begon er langzaam maar zeker iets te veranderen. Het ging niet snel maar wel gestaag. Elke kilo die eraf ging bleef er uiteindelijk ook af. Toen ik uiteindelijk wist te stoppen met roken stopte het weer even maar ook toen werd ik niet zwaarder en zakte de schaal uiteindelijk weer in mijn voordeel.

 

Wil jij ook Personal training van Fitbycoaching? Of wil je lekker meetrainen met de BMI+Fitclub of de bootcampers? Meldt je aan via www.fitbycoaching.nl voor een proefles. Deze is natuurlijk gratis. 

 

 

 

 

29 maart 2016 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*