menu close menu

Jolein: Eerste sportieve doel ruim behaald.

sdr

Toen Jolein 17 weken geleden begon aan het Personal Trainingstraject was het haar grootste doel om weer op een gezond gewicht te komen. Ze had al een tijdje niet meer gesport en gaf aan dat hardlopen “nou niet echt haar hobby” was. Ik heb haar uitgelegd dat ik dat natuurlijk begreep maar om af te vallen moet je een trainen op zowel kracht als uithoudingsvermogen. Er zou dus altijd een cardio-blok zijn tijdens de trainingen. Omdat mijn trainingen aan Jolein veelal in de duinen worden gegeven, ligt het voor de hand om af een toe een stukje te hardlopen. Afgelopen zondag 6 maart 2016 voltooide Jolein haar eerste 5 kilometer in een wedstrijd. In dit blog een verslag van de weg er naar toe.

 

Nog geen 10 meter hardlopen

Op de dag van de eerste training was de conditie van Jolein ronduit slecht te noemen. Het was letterlijk lastig om een klein stukje te versnellen. Zo’n eerste training is een soort nulmeting om te kijken hoe het ervoor staat en van daaruit kan je dan verder bouwen. Ook kun je zien hoe de atleet reageert op de oefenstof die ze voorgeschoteld krijgt. Ondanks dat het zwaar was probeerde Jolein de oefeningen zo goed als mogelijk uit te voeren. Dit gezien hebbende gaf mij het vertrouwen dat er genoeg potentie in deze atlete zit.

 

Wekelijks schema betaald gelijk uit

Bij Personal Training hoort ook een wekelijk schema die de atleet ontvangt. Hierin staat wat er de rest van de week verwacht wordt van de atleet. Natuurlijk ga je het met een uurtje sporten met de Personal Trainer niet redden. Hoe beter je het schema volgt, hoe beter de resultaten zullen zijn. Bij Jolein hebben we elke 4 weken een meetmoment. Tijdens dit weegmoment kijken we wat het sporten met het lichaam heeft gedaan. We kijken dan niet alleen naar gewicht, maar meten ook verschillen delen van het lichaam zoals de nek, borst, taille, benen en armen.
Al snel was duidelijk dat Jolein het traject serieus had opgepakt was de weg richting een gezond gewicht ingezet.

 

twiske

Stiekem toch hardlopen

Ondanks dat Jolein echt niet van hardlopen houdt, ben ik toch langzaam maar zeker met haar stukjes gaan hardlopen. Soms met een echte trukendoos om haar maar te verleiden om net dat stukje extra door te lopen. Duidelijke aanwijzingen werken goed dus doe ik vaak intervalloopjes om toch lekker aan de slag te zijn. Met intervallen kan je bijvoorbeeld afspreken dat elke kilometer er een minuut gerust mag worden. Op deze manier werd Jolein toch stiekem klaargestoomd voor haar eerste wedstrijd over 5 kilometer.

 

Trotser kan een trainer niet zijn

Zoals gezegd was 6 maart de datum van het hardloopevenement. Samen met de andere leden van de BMI+Fitclub hebben we ons ingeschreven voor “de Twiske Molenloop”. Om Jolein zover te krijgen was wel even wat overtuigingskracht nodig maar uiteindelijk was ze om. De training voor de wedstrijd stond dan ook in het teken om het vertrouwen in haar kunnen wat te vergroten. Gelukkig is Jolein nuchter en wist dat zelfs als het niet in 1 x zou redden dat er geen man overboord zou zijn. Maar natuurlijk ging ze haar stinkende best doen.
Op de wedstrijddag was er sprake van gezonde spanning. We verzamelde bij Lea en Sandra, die in de buurt van het Twiske wonen, om van daaruit naar de start te wandelen.
Om 11.15 ging uiteindelijk het startschot. Jolein schoot ook weg, dus greep ik als trainer in om haar af te remmen. “Rustig aan, eerst even warm worden”! Na twee rondjes op de baan was het tijd om het terrein te verlaten. Hier gaf ik de tip om “vooral te genieten” en “kijk lekker om je heen”. Verder werd er niet te veel gepraat, af en toe een geintje om de moraal erin te houden maar voor de rest focussen op ademhaling en doorlopen. Na 3,5 km merkte ik dat het zwaarder werd, antwoorden werden korter en Jolein steeds stiller. Natuurlijk is dit normaal dus heb ik geprobeerd om de sfeer toch zo ontspannen mogelijk te houden en de rest ging eigenlijk als vanzelf. Toen uiteindelijk de finish in zicht was wist ik dat het lukken ging. We hebben het verdorie toch maar gedaan!! 10 meter voor de finish, hield ik mijn benen stil en gaf mijn atleet de eer om voor de trainert te eindigen, kippenvel, zo trots was ik!!

 

De resultaten

Uiteindelijk gaat het om de resultaten die we boeken. Het doel is om Jolein weer op een gezond gewicht te krijgen en haar leefstijl te veranderen zodat ze het straks moeiteloos kan volhouden. Resultaten behaal je niet met 1 of 2 x in de week trainen maar door minstens 4x in de week intensief te bewegen en te letten op wat je precies allemaal eet. Hieronder de cijfers.

 

12 weken totaal 16 weken Totaal
Gewichtsafname  – 9,2 Kg  – 2,7 kg  -11,9 kg
BMI  -2.8  -0.9  -3.7
Nek  – 3 cm  0 cm  -4 cm
Borst  -4 cm  0 cm  -4 cm
Taille  -7 cm  – 5 cm  -12 cm
Heup  -10,5 cm  -4 cm  -14,5 cm
Bovenbeen  -3 cm  -2 cm  -5 cm
Kuit  + 2 cm  -2 cm  0 cm
Bovenarm  -4,5 cm  -2 cm  -6,5 cm

 

 

Wil jij ook Personal training van Fitbycoaching? Of wil je lekker meetrainen met de BMI+Fitclub of de bootcampers? Meldt je aan via www.fitbycoaching.nl voor een proefles. Deze is natuurlijk gratis. 

10 maart 2016 | Jolein | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*