menu close menu

Beginnen met sporten

sportaanbod-bewegen-in-Arnhem-Fitness-Kracht-en-Conditietraining

 

Veel mensen gaan sporten om gezond en fit te worden. Ook willen we vaak de extra kilootjes op deze manier er af trainen. Maar vaak lijkt dit moeilijker dan verwacht. In dit blog wat weetjes voor als je begint met sporten.

 

Conditie rustig opbouwen

Een veel gemaakte fout is dat men te veel in te korte tijd wil bereiken. Een hardloper gaat direct de deur uit om een 5 kilometer te lopen, een fietser gaat gelijk vol gas voor  60 kilometer de polder in en in de sportschool doen we gelijk het maximale gewicht wat we kunnen tillen. De volgende dag veel spierpijn en eigenlijk geen zin meer om nog een keer te gaan.

Laat je lichaam langzaam wennen aan de inspanning en bouw het rustig op. Er zijn op het internet, en natuurlijk ook bij fitbycoaching diverse schema’s te verkrijgen.

 

Zwaarder worden in het begin

Als je gaat sporten is de kans groot dat je in het begin zwaarder wordt. Veel mensen laten zich hierdoor ontmoedigen, terwijl het juist laat zien dat je resultaat boekt. Je bouwt namelijk meer spiermassa op en dit weegt meer dan vet. Als je bent gaan sporten en niet meer bent gaan eten, kan je ervan uitgaan dat spiermassa die extra kilo’s veroorzaakt. En dat is ‘gezond gewicht’.

 

Meer spieren, meer verbranden

Met meer spiermassa verbrand je iets meer calorieën. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook in de rustperiodes tussen de sportmomenten in. De vetverbranding gaat namelijk nog door in de spieren, omdat spierherstel energie kost.

Toch lijkt het erop dat mensen die regelmatig aan conditietraining doen, nog meer calorieën verbranden en dus sneller afvallen. Mensen die aan krachtsport doen, winnen aan spiermassa en zullen dus niet afvallen. Ze krijgen een gezondere lichaamssamenstelling bij hetzelfde, of misschien zelfs een hoger gewicht. Ze verliezen namelijk vetmassa en kweken meer spiermassa.

Als je wilt afvallen is een combinatie van kracht en conditietraining een ideale combinatie. Fitbycoaching combineert deze training met zijn BMI+Fitclub en de Bootcampclub. Wil je vooral aan je conditie werken dan kunnen wij natuurlijk met jou meedenken hoe we jouw gestelde doelen kunnen bereiken.

 

Blijf jezelf uitdagen

Veel sporters lopen elke keer hetzelfde rondje. Vaak ook nog in hetzelfde tempo. Door uitdaging te zoeken maak je het sporten interessanter voor jezelf. Ga dus een ander rondje lopen of daag jezelf uit om dit rondje eens 5% sneller te lopen. Als je op de fiets gaat, doe eens een groter rondje of rijd het rondje eens andersom. Door veel variatie in je training zal je zien dat je sprongen kunt maken.

 

Neem jezelf niet te serieus

Daag jezelf uit, stel doelen maar zorg vooral dat het leuk blijft. Maak het dat je erom kan blijven lachen. Ook als het een dag wat minder gaat is er geen man overboord. Sporten is ontspanning door inspanning.  Je moet niks. Je bent en blijft baas over jouw eigen prestaties. Of je nu veel gewicht kan tillen op de sportschool of niet, of je nu hard of juist niet zo hard loopt, of je elke berg op fietst of juist lekker vlak al meer dan genoeg vind, het maakt niet uit. Het is jouw sportbeleving en daar moet je vooral trots op zijn.

 

Wil jij Personal training van Fitbycoaching? Of wil je lekker meetrainen met de BMI+Fitclub of de bootcampers? Meldt je aan via www.fitbycoaching.nl voor een proefles. Deze is natuurlijk gratis. 

 

14 mei 2016 | Blog, Training info | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*