menu close menu

Kies de juiste Cardiotraining. Wat zijn jouw opties?

Veel mensen die ik spreek hebben moeite om de cardiotraining (lees hardlopen, fietsen, roeien en zwemmen) goed vol te houden. Ze vinden het vaak saai en het neemt een hoop vrije tijd in beslag. Maar om goed fit te worden is juist deze cardiotraining van groot belang. In dit blog vat ik de cardiokeuzes samen om je te helpen welke training bij jou past.

 

Kies de juiste Cardiotrainingcardiosport

Ik ben een fanatiek hardloper. Daarnaast fiets ik regelmatig op de racefiets of de mountainbike en als er een triatlon op komst is dan zwem ik er ook nog wat bij. Maar het hardlopen heeft mijn grootste passie. Je kan mij er bij wijze van spreken voor wakker maken. Maar wat als hardlopen nou niet jou ding is? Als het absoluut niet jou ding is om hard te lopen dan moet je het simpelweg niet doen. Zoek een andere Cardiotraining waarin jij jouw ei wel kwijt kan.

 

Ga lekker fietsen.

Voordeel van fietsen is dat de hartslag lager blijft dan bij het hardlopen. Hierdoor sport je makkelijker (en langer) in de zogenaamde vetverbrandingszone. En dat is natuurlijk goed nieuws voor de sporter die ook nog wat af wil slanken.  Dat hoeft helemaal niet op een dure fiets, ook op de normale fiets kan je natuurlijk een goed stuk flink doorfietsen. Die sportfiets maakt het allemaal wat makkelijker en sneller maar om een goede fiets aan te schaffen zitten wel wat kosten. Mijn fietsen heb ik via marktplaats op een voordelige manier weten te kopen. Verdiep je wel goed in wat er allemaal te koop is op fietsgebied. Het nadeel van fietsen is dat het veel tijd kost om een goede work-out te realiseren.

 
Toch weer hardlopen

Hardlopen is de meest simpele manier van cardiotraining. Je kan het overal en altijd doen. Het enige wat je nodig heb is wat makkelijk zittende kleren en een paar goede hardloopschoenen. Zeker als je langere stukken gaat lopen zijn die schoenen erg belangrijk. Die kunnen vervelende blessures voorkomen. Hardlopen is bovendien enorm efficiënt. Je kan in korte tijd een hele goede work-out realiseren. Met een half uur hardlopen verbrand je al snel tussen de 300 en 500 Kcal en dat kan natuurlijk een goede motivator zijn om nog een extra rondje te lopen. Hardlopen moet je leren waarderen. Zoals vaak is alle begin moeilijk maar eenmaal het virus te pakken en het laat je niet meer los.

 
Baantjes zwemmen is ook top.
De meeste Nederlanders hebben een zwemdiploma. Toch zien veel mensen erg op tegen zwemmen. Zeker met de intensieve borstcrawl hebben veel mensen problemen. Maar oefening baat kunst en het is een perfecte work-out waarbij je alle spiergroepen gebruikt. Groot voordeel bij zwemmen is dat blessures bijna nooit voorkomen. Nadeel is dat je best veel moet zwemmen om flink wat calorieën te verbranden. Mijn tip voor het zwemmen is, leer de ademhaling onder controle te krijgen. Hoe rustiger je kunt ademhalen, hoe beter het zwemmen zal gaan.

 
Roeien is een optie.
Roeien doe ik zelf niet maar ook dit is een complete work-out waarbij alle spiergroepen gebruikt worden. In elke sportschool staan wel een paar van deze apparaten maar ook deze zijn natuurlijk met wat speurwerk te vinden op marktplaats. Nog mooier is het natuurlijk om gewoon buiten te gaan roeien en heerlijk in de buitenlucht te genieten.

 
Combineer kracht met cardiotrainingWork-out Of the Week (1)

Tegenwoordig is de trend om korte, maar zware work-outs te doen waarbij kracht en cardio gecombineerd wordt. Zeker voor sporters die door middel van het sporten willen af vallen is dit een goede optie. Omdat spieren energie verbruiken is het goed om wat extra spiermassa te kweken als je wil afvallen. Dat betekend niet dat je een soort Schwarzenegger hoeft te worden, maar een beetje extra spierkracht is gewoon mooi meegenomen. Wel kan deze vorm van training blessuregevoelig zijn omdat er op maximaal niveau getraind dient te worden om een goed resultaat te behalen. Zorg, voordat je aan dit soort training begint, dat je de onderdelen van deze training al redelijk onder de knie heb voordat je gaat combineren. Groot voordeel is wel dat deze work-outs weinig tijd in beslag nemen. Fitbycoaching deelt elke week een nieuwe uitdaging in de vorm van de W.O.W.(zie afbeelding). Like ons op Facebook en wij geven jou elke week een nieuwe uitdaging.

 

Natuurlijk kan Fitbycoaching je begeleiden met jou cardiotraining. We kunnen samen een mooi schema voor je maken waarbij je in een aantal maanden naar een doel toe werkt. Voor meer informatie hierover stuur je gewoon een mail naar info@fitbycoaching.nl of stuur je en berichtje via Facebook.

 

16 juni 2016 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*