menu close menu

8 tips om hardlopen (toch) leuk te maken

Veel atleten die bij Fitbycoaching komen sporten vragen mij “Wanneer wordt hardlopen nou leuk”? Hoewel ik zelf aardig verslaafd ben aan het hardlopen heb ik hier nooit echt een goed antwoord op. Ik weet namelijk nog goed dat ik het hardlopen in het begin echt verschrikkelijk vond. Toch ben ik doorgegaan. Waarom is het mij dan wel gelukt?
Omdat ik geen antwoord op deze vraag had, ben ik hier eens rustig over na gaan denken en kwam op het volgende.

 

Den Helder 2010

Alle begin is moeilijk

Ik ben begonnen met hardlopen omdat ik werd uitgedaagd door een collega. Die vertelde altijd over zijn hardloopavonturen in de duinen en een bluffer als ik ben, maakte ik zijn prestaties net wat kleiner. Dat maakte, dat toen hij zei “dat kan jij helemaal niet”,  ik eigenlijk niet anders kon dan proberen het tegendeel te bewijzen. Dus in mijn basketbal-kloffie naar het verzamelpunt en mee met de beginnersgroep. Al snel werd duidelijk dat ik het natuurlijk helemaal niet kon. Na een paar honderd meter was ik al flink buiten adem en wenste ik dat ik mijn grote mond had gehouden.

 

Waarom dan wel doorgaan?

Die eerste keer was dus dramatisch. Een mooi moment om af te haken zou je zo zeggen. Toch was er iets waarom ik de week daarna toch weer de sportkleren aantrok om nogmaals erachter te komen dat ik er helemaal niets van kon. Dit heeft voor mijn gevoel wel maanden geduurd voordat ik ook maar enigszins het gevoel had dat ik vooruitgang boekte. Als ik terug denk aan die tijd en mij afvraag waarom ik uiteindelijk doorgezet heb kom ik eigenlijk altijd op dezelfde antwoorden uit.

 

 

8 Tips

  1. Stel jezelf een doel.
    Kort nadat ik begonnen ben met hardlopen heb ik mij ingeschreven voor een 5km loop bij mij in de buurt. Zo had ik een doel waar ik naartoe kon werken. Zorg wel dat het doel haalbaar is. Gelijk een marathon als doel en de kans is groot dat je het niet gaat halen.
  2. Begin rustig!
    Veel gemaakte fout is dat men gelijk te veel, te lang en te hard wil gaan hardlopen. Doe de training naar jouw eerste 5 kilometer lekker in een tempo waarbij je kan blijven praten. Door te lang en te hard te lopen kan de lol er al snel vanaf gaan.
  3. Zorg voor een stok achter de deur.
    Een doel stellen is zo gemaakt. Maar dan moet je ook aan de slag en dat is soms best lastig. Mijn tactiek is om mijn doelen wereldkundig te maken zodra ik deze gesteld heb. Zo geef ik mezelf druk om toch te gaan trainen. Inmiddels heb ik nooit meer spijt van een training.
  4. Zoek een trainingsmaatje.
    Hardlopen is een individuele sport maar je kan het prima met meerdere mensen tegelijk doen. Het lopen in een groep heeft veel voordelen. Je geeft minder snel op en het is simpelweg gezelliger.
  5. Loop verschillende routes.
    Loop niet altijd het zelfde rondje om het huis. Daag jezelf, en je geest, uit om andere routes te proberen. Zelf loop ik veel in het duingebied rond Bergen en Schoorl. De mooie omgeving inspireert mij na jaren nog steeds en er zijn nog steeds paden die ik (nog) niet ontdekt heb.
  6. Neem jezelf niet te serieus.
    Zorg dat sporten leuk blijft. Neem het, en jezelf, niet te serieus. Trainen voor jouw hardloopdoel is soms al lastig genoeg dus zorg ervoor dat je er plezier in blijft houden.
  7. Houd Vol.
    Alle begin is lastig maar je zal merken dat het in de loop van de tijd steeds makkelijker word om jouw rondjes te lopen. Het is een leerproces en door veel te herhalen went jouw lichaam eraan om sportief uitgedaagd te worden.
  8. Blijf volhouden!!
    Kwestie van de aanhouder wint. Hardlopen is niet makkelijk maar het is wel te leren. Geloof me, het wordt leuker!  Kom je er na lange tijd toch achter dat het echt je ding niet is, dan kan je altijd nog op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Ik hoop dat je wat kunt met mijn tips. Let op! Er zijn duizenden redenen om niet te gaan sporten. Daartegen in zijn er ook wel duizend redenen om het wel te doen. Op het moment dat ik begon was ik te dik en had nagenoeg geen conditie. Door met regelmaat van drie keer in de week trainen ben ik inmiddels bovengemiddeld fit en voel mij heerlijk. Ik loop veel hard, ik fiets en zwem ook regelmatig en kan mij geen leven zonder sporten meer voorstellen. Veel succes met de trainingen richting jouw eerste (hardloop) doel.

 

 

IMG_3845

Wil jij ook lekker sporten? Dat kan natuurlijk ook via Fitbycoaching. Een proefles is altijd gratis. Kijk op de site voor meer informatie of stuur  een mail naar info@fitbycoaching.nl
Een bericht via Facebook werkt vaak nog sneller.

9 juni 2016 | Training info | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*