menu close menu

5 tips waar je wel gewicht mee verliest

120 kg

 

Je ziet tegenwoordig door de bomen het bos niet meer als het over diëten gaat. Er zijn er heel veel en vaak werken deze diëten alleen voor de korte termijn. Op de lange termijn valt men weer terug naar het oude gewicht of erger, we worden nog zwaarder. Toch is het mogelijk om uiteindelijk, blijvend je kilo’s te verliezen. Hoe? In dit blog geef ik 5 tips waarmee ik uiteindelijk 34 kilo ben kwijtgeraakt.

 

Honger jezelf niet uit! 

Het lijkt zo simpel. Eet gewoon minder calorieën en je zal afvallen. In feite klopt dit maar om blijvend jouw gewicht te verliezen zal je een minimaal aantal calorieën per dag naar binnen moeten krijgen. Eet je te weinig, dan krijgt je lichaam stress en zal het, zodra we weer terugkeren naar een normaal eetpatroon, vet gaan opslaan voor de tijden dat we weer minder gaan eten. Hierdoor ontstaat het ongewenste JoJo- effect. Het is beter om gewoon eens goed uit te vinden wat nu precies jouw voedingspatroon is en daar kleine aanpassingen in te doen. Zo ontzeg je jezelf niets maar creëer je wel voorwaarden om gezond af te vallen. Een handige tool is de voedingsmeter van het Voedingscentrum. Met deze tool kan je simpelweg invullen wat je eet en de tool rekent uit hoeveel calorieën je eet. Verder laat hij ook zien hoeveel van je eten koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels. Probeer deze tool eens, het geeft je een goed inzicht.

 

Zoek balans

Veel diëten halen iets weg uit jouw voedingspatroon. Het ene dieet is zonder koolhydraten, het andere juist zonder eiwitten en weer een andere is vooral heel vet. Toch werken deze diëten vaak niet op de lange duur. Uiteindelijk wil je toch weer normaal eten en val je terug in dagelijkse gewoontes en zal je lichaam weer voorraden aan gaan leggen. Ook hier is het weer van groot belang om een goed na te gaan wat je eet en hoeveel je nu eigenlijk,van wat, eet. Een goede maaltijd bestaat voor 30% uit koolhydraten, 30 % uit eiwitten en 40% (onverzadigde) vetten.

Let ook op de hoeveelheden natuurlijk. Voor een vrouw telt gemiddeld genomen een calorie-inname van 2000 calorieën, voor de man is dit 2500 calorieën.

 

eiwittenenvetten

 

Verminder je suikergebruik

Suiker zit boordevol energie. Reuze handig als je lichaam snel energie nodig heeft maar voor het afvallen is het van groot belang om het suikergebruik flink terug te dringen. De dagelijkse aanbevolen portie suiker is 25 gram. Dit zijn ongeveer 5 suikerklontjes. Maar overal zit suiker in verwerkt en in sommige producten ook heel erg veel. In 1 glas echte cola zit meer suiker dan je dagelijks zou mogen gebruiken. Maar dit weten we allemaal. Maar wat dacht je van kant en klare pastasaus? Hier zit vaak zo veel zout in verwerkt, dat er weer een berg suiker nodig is om dit te verbloemen. Kijk dus goed op de verpakking hoeveel suiker er verwerkt is in kant en klare producten. Of, nog beter, ga aan de slag met verse producten. er staan veel goede recepten op het internet. Een goede basis voor de pastasaus vind je bijvoorbeeld hier.

 

Drink Water

Vocht is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam, en het regelen van de lichaamstemperatuur. Vocht zit in eten en drinken. Het meeste vocht krijgen we binnen via drinken. Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 tot 2 liter per dag aan vocht nodig in de vorm van dranken. Hoeveel vocht je nodig hebt, hangt af van hoeveel vocht je verliest. Dat verschilt per persoon en hangt af van de omstandigheden waarin je verkeert. Als je veel sport en beweegt of bij hogere temperatuur, heb je meer nodig. Als je weinig beweegt en in koele ruimtes verkeert heb je minder vocht nodig.

 

Beweeg genoeg

Door meer te gaan bewegen krijg je meer spiermassa. Het voordeel van meer spiermassa is dat deze spiermassa meer calorieën verbrand. Zelf in rust!! Hierdoor word het dus makkelijker om het vet op jouw lichaam te verbranden. Het enige wat je hoeft te doen is dagelijks van de bank te komen en te gaan sporten. Het maakt niet uit wat voor sport of beweging je kiest, als je maar lekker intensief bezig bent. Dit kan gewoon thuis oefeningen doen (buikspieren, traplopen, krachtoefeningen e.d) of je kan natuurlijk lekker naar buiten om te wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen of welke sport je ook maar wilt. Daag jezelf uit om altijd dat kleine beetje extra te doen en het zal wel degelijk effect hebben op jouw gewicht. Natuurlijk kan Fitbycoaching jou begeleiden om jouw bewegingspatroon op gang te krijgen.

14 juli 2016 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*