menu close menu

Tips voor sporten met extreme warmte

zon

 

Het warme weer hoeft voor jou geen reden te zijn om te stoppen met bewegen. Zo kun je prima op de fiets stappen of een stuk gaan lopen. Maar wil je intensief gaan sporten? Dan is het belangrijk om een aantal voorzorgsmaatregelen te treffen. Daarom vind je in dit artikel 9 tips die ervoor zorgen dat je veilig kunt sporten met warm weer.

 

Is sporten met warm weer echt zo gevaarlijk? 
Wanneer het warmer wordt dan 28 graden kan sporten voor vrijwel iedereen gevaarlijk worden. En als je fysiek niet zo fit bent, kan het al gevaarlijk zijn rond de 25 graden. Als je toch gaat sporten kan het voorkomen dat je lichaam niet snel genoeg koelt. Dit kan een zonnesteek, hittekrampen of in het ergste geval een hitteshock veroorzaken.

Wil je dit voorkomen? Lees dan deze tips:


Tip #1

Vermijd de felle middagzon 
De temperatuur ligt het hoogst tussen 12.00 en 16.00 uur. Je kunt dan beter niet buiten gaan sporten. Sport liever in de ochtend of avond als het wat koeler is.


Tip #2

Kies een koele locatie
Zo geeft een zachte ondergrond bijvoorbeeld minder warmte af dan verharde wegen. Sport het liefst in de schaduw zodat je het langer uithoudt.


Tip #3

Pas je trainingsniveau aan
Ga niet helemaal tot het uiterste en vraag niet teveel van je lichaam. Je lichaam moet voldoende tijd krijgen om af te koelen.

 

Tip #4

Bouw je training langzaam op 
Laat je lichaam wennen aan de warmte. Aan het eind van de zomer is je lichaam dan waarschijnlijk beter bestand tegen de hitte dan op de eerste zomerse dagen.

 

Tip #5

Draag iets tegen de zon
Draag het liefst iets van een wit petje tegen de zon en vermijd donkere kleuren, die nemen juist warmte op.

 

Tip #6

Draag ventilerende kleding 
Belangrijk bij de keuze van je sportkleding is dat de wind erdoorheen kan en dat je goed kunt zweten. Draag hier ook weer iets met een lichte kleur.

 

Tip #7

Drink veel 
En ook belangrijk, drink vóórdat je dorst hebt! Je verliest bij warm weer namelijk nog meer vocht dan normaal. Neem dus regelmatig een drinkpauze.

 


Tip #8

Pas op met je dorstlesser 
Kies liever geen thee, koffie of alcohol als dorstlesser, maar kies voor water of een sportdrank. Met de juiste sportdrank vul je ook je tekort aan mineralen aan.

 

Tip #9

Luister naar je lichaam 
Want elk lichaam is anders, er bestaat geen gulden regel. Gebruik je gezond verstand en stop met sporten als het je lichaam teveel wordt.

 

24 augustus 2016 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*