menu close menu

Personal of Fitclub, Sabine verteld.

personal trainingv.s.fitclub

Sabine is een vast lid van de Fitclub Bergen. Aan Sabine kun je echt zien dat buiten sporten haar vaak erg goed doet. Ze heeft vaak veel plezier en zet zich altijd maximaal in tijdens de trainingen. Toch wilde ze, om een extra zetje te krijgen een paar Personal Trainingen afnemen.  Ik heb haar daarom gevraagd om de verschillen tussen de Fitclub en Personal training te benoemen.

 

Sabine verteld:

 

Eigenlijk is personal training bijna niet te vergelijken met small group training. Bij beide trainingsvormen krijg je veel aandacht, maar met Personal Training is alle aandacht op jou gericht. Hierdoor wordt er constant gelet op hoe je de oefeningen uitvoert en loopt of staat de trainer altijd naast je om je door de training heen te helpen. Je kan namelijk altijd meer dan jezelf denkt.

 

Stappen maken

Met Personal training kan je echt stappen maken. Hiermee bedoel ik niet dat je bij de Fitclub geen stappen maakt maar met Personal Training ga je net dat stapje extra. Doordat de focus constant op jou gericht is kan je onmogelijk ontsnappen aan de aandacht van de trainer. Ik merk in de groep dat je sneller doet wat je zelf wil en wat je op dat moment kan qua inzet. Mede sporters zullen niet snel zeggen “kom nog 5 extra!” en ik zal het eerlijk gezegd ook niet snel bij iemand zeggen. Doordat de trainer altijd zijn ogen op jou gericht heeft en je constant aanmoedigt om door te gaan, sport je vaker buiten je comfortzone. Hierdoor ontdek je dan ook dat je vaak net iets meer kan dan jezelf dacht.

Bij personal training hoeft geen rekening gehouden te worden met het gemiddelde groepsniveau of wat een deelnemer als eigen doel heeft. Dan ben je geen streber als je 10 extra herhalingen doet omdat je tijd over hebt of energie/niveau genoeg hebt. De individuele instructie is afgestemd op de persoon en dit is een heel belangrijker aspect. Er is meer ruimte voor details van bijvoorbeeld techniek gebaseerd op persoonlijke vraagstelling.

 

Van elkaar leren, stimuleren en helpen
Bij groepstraining kan je weer meer van elkaar leren. Je kan, als je in duo’s werkt, elkaar stimuleren of helpen bij het uitvoeren van de oefeningen. Maar het stimuleert ook om toch die 2 herhalingen die je niet meer denkt te halen toch te doen. Omdat je je niet onder wilt doen voor elkaar. Aan de andere kant zal het eerder geaccepteerd worden als je die 2 echt niet maar haalt.

Bij personal training ontkom je niet aan die 2 herhalingen die je mentaal niet meer denkt te halen. Daarom zit er bij personal training ook veel meer een mentaal effect. Daar kan je niet in je comfort zone blijven die altijd mentaal is. De beloning bij personal training zit ook meer in het overwinnen van je eigen grenzen.
Bij de groepstraining is de beloning het gezelligheidsaspect of een doel waar je samen naar toe werkt zoals een loopwedstrijd. De onderlinge progressie is vaak onderdeel van gesprek omdat je elkaar onderling ziet trainen.

 

Conclusie; zowel personal training als small group training zijn een goede aanvulling op elkaar. In beide wordt je tot meer gestimuleerd. Waarbij bij de groepstraining er eerder sprake is van een onderling competitief element. In tegenstelling tot de personal training waar het om het ‘gevecht’ met jezelf en het idee over je eigen kunnen gaat. Als je gezellig samen wilt sporten maar toch ook gestimuleerd wilt worden is groepstraining ideaal. Om vervolgens buiten je comfortzone te gaan met 1 op 1 training gebaseerd op je eigen individuele behoefte.

 

De hele maand Oktober zijn de Personal Trainingen in de aanbieding. Van 1 tm 31 oktober geld een korting van 30%. Wil jij Personal Training ervaren voor een betaalbare prijs, meld je dan nu aan!

 

 

 

 

 

 

 

4 oktober 2016 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*