menu close menu

Sporten met burn-out klachten

frustratedpostitnotes

 

We leven in hectische tijden. Iedereen is druk en er wordt veel van ons gevraagd. Onze banen zijn niet meer vast. Het huis staat onder water. De crisis voorbij maar je merkt er niets van. En dan hebben we het niet eens over de druk die een gezin kan geven. Het kan zijn dat als je moeite hebt met het accepteren van de bovenstaande zaken, je langzaam in een Burn-Out getrokken wordt. Fitbycoaching is er van overtuigd dat sporten hierbij kan helpen. Zowel voor het herstel van een Burn-Out als het preventief omgaan tegen die Burn-Out klachten.

 

SPORTEN TIJDENS JE BURNOUT OM UIT JE HOOFD TE GAAN

Met Burn-Out klachten voel je je vaak moe en lusteloos. Doordat je jaren lang teveel stress hebt toegelaten is je kaarsje langzaam aan het opbranden. Het laatste waar je op zit te wachten is dan natuurlijk om ook jezelf nog eens lichamelijk te vermoeien. Toch is het verstandig om het sporten juist nu voorzichtig op te gaan pakken.  Vooral de duursporten zijn een goede manier om even te ontsnappen aan de dagelijkse realiteit. Met duursporten worden bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen en roeien bedoeld.

Tijdens het duursporten worden er chemische stoffen zoals endorfine aangemaakt. Deze endorfine zorgt ervoor dat je na het sporten wordt beloond met  fijne gevoelens. Het maakt je iets gelukkiger. Alleen dit maakt het bij Burn-Out klachten natuurlijk al waard om te gaan sporten.

 

ZOEK DE MOOIE PLEKJES OP.

Probeer tijdens het sporten je altijd uit te dagen om net even iets anders te doen dan de vorige keer. Loop dus niet steeds hetzelfde rondje. Juist door zo af en toe een andere weg in te slaan kom je op de mooiste plekjes terecht. Maar zorg ook dat je op mooie plekken komt. Zoek ze bewust op. Een rondje om het huis kan mooi zijn maar een rondje in het bos of park is nog veel mooier natuurlijk. Een ander voordeel ten opzichten van het rondje om het huis is dat je bewust even weggaat van de plek waar mogelijk de kern van de Burn-Out ligt.

 

Trappen

 

LET OP! ER ZIJN VALKUILEN
Dus sporten tijdens een Burn-Out kan helend werken maar pas wel op, er zijn valkuilen waardoor het een averechts effect kan hebben. De Burn-Out klachten zijn ontstaan omdat je lange tijd veel te veel van jouw lichaam en geest gevraagd hebt. Te hoge doelen stellen is een valkuil waar maar al te vaak in gevallen wordt tijdens het sporten. Het advies is om de niet een echt doel voor ogen te hebben met het sporten maar het meer te zoeken in de structuur. Plan dus vaste dagen en tijden voor jouw sportmoment.

 

LAAT JE BEGELEIDEN

Om niet in de valkuilen te vallen is het raadzaam om je te laten begeleiden tijdens het sporten. Een trainer of een coach kan je helpen om met “de rem erop” te sporten. Verder is het trainen met een coach natuurlijk een mooie stok achter de deur. Een ander voordeel is dat je stoom af kan blazen tegen een persoon die totaal buiten de oorzaak van jouw problemen staat.

 
Fitbycoaching is bij uitstek een goede keuze als het om sporten met een rugzakje gaat. Als trainer sta ik bekend als rustig, geduldig maar vooral een goed luisteraar. Of je nu wilt wandelen, hardlopen, fietsen of zwemmen, de trainer is kundig op alle onderdelen en beoefend deze ook zelf.

Natuurlijk zit er een prijskaartje aan deze begeleiding, maar je zou aan jouw werkgever kunnen vragen om een vergoeding. Jouw werkgever heeft namelijk veel baat bij een goed herstel van zijn of haar werknemer.

 

Fitbycoaching levert deze begeleiding. Heb jij interesse? Neem gewoon contact op via info@fitbycoaching.nl of stuur een berichtje via FB. 

18 oktober 2016 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*