menu close menu

Geen dieet, toch afvallen. Hoe ik totaal 34 kilo afviel.

2009 (1)

 

In 2009 ben ik gestart met hardlopen. Ik woog op dat moment 120 kg en was alles behalve fit. Het hardlopen was vaak een martelgang en ik verwonder me er nu soms nog over dat het op dat moment mogelijk was. Ik liep altijd stijf achteraan en was aan het einde van zo’n loopje vaak niet meer aanspreekbaar. Waarom ik doorgegaan ben? Het was een enorme spiegel die mij voorgehouden werd, net 40 jaar en zo niet fit. Maar, door flink vol te houden, week in, week uit de discipline gehad om telkens weer het lijf in beweging te zetten is het me gelukt om weer goed in mijn lijf te zitten. In mijn ogen is dit voor iedereen weggelegd. Lees in dit blog hoe ik dit deed.

Regelmaat is alles.

Toen ik begon met bewegen was 1x in de week hardlopen in mijn ogen wel genoeg. Als ik elke week een beetje erbij zou trainen kwam het uiteindelijk wel goed. Niets was minder waar, ik werd niet fitter, viel zeker niet af en bleef hopeloos achteraan lopen. Pas toen ik echt ging trainen met een plan ging de conditie met stappen vooruit. Ik merkte dat ik fitter en fitter werd. Nog steeds op hetzelfde gewicht van ruim 120 kg maar ik merkte dat het lopen me makkelijk af ging. Door week, in week uit, drie trainingen in de week af te leggen begon ik langzaam maar zeker beter te lopen en kon ik overstappen naar een groep waar meer afstand gelopen werd maar nog steeds werd ik niet lichter. Wel zag ik dat mijn lijf wat strakker werd en gingen mijn broeken juist wat losser zitten. Dit wees erop dat vet werd vervangen door spieren (spieren wegen zwaarder dan vet). Uiteindelijk zette het proces van afvallen zich na een jaar pas in. Het ging langzaam maar gestaag. Inmiddels ben ik van 120 kg, in 7 jaar, gedaald naar een gezond gewicht van 86 kg.

 

Ik eet echt alles.

Maar heb je dan niets met je eten gedaan wordt mij veel gevraagd. In principe niet. Ik eet echt alles, maar dan ook echt alles! Wat ik aangepast heb is dat ik mijn zout en suiker gebruik drastisch omlaag heb gebracht. Ik ben vers gaan koken en haal zo min mogelijk uit pakjes. Behalve dat het veel smakelijker is dan de kant en klare pakjes, het kost vaak net zoveel tijd om het klaar te maken. Ik heb vroeger ook wel aan een dieet gedaan maar kwam daar altijd slechter uit dan dan dat ik startte (lees zwaarder). Nu ben ik al jaren succesvol op gewicht en blijf makkelijk op gewicht.

 

Zorg dat je plezier heb in wat je doet

Of je nu gaat hardlopen, fietsen, zwemmen, roeien of naar de sportschool, zorg dat je het leuk vind. Er is niks erger dan sporten en geen plezier erin hebben. Zoek dus een sport die bij je past. En als je dan uiteindelijk jouw sport heb gevonden dan is mijn grootste tip om vooral te blijven genieten. Ik zie te vaak dat zodra sporters de slag te pakken hebben, de sport opeens een heel serieus randje krijgt. Opeens gaat het niet meer over lekker sporten, maar alleen nog maar over prestaties, snellere tijden en langere afstanden. In mijn ogen halen dit soort zaken het plezier weg, laat je hier niet teveel door verleiden. Geniet!! En probeer jezelf, en je sportbeleving niet te serieus te nemen. Blijf vooral lachen.

 

Ook jij kan dit.

In plaats van dieet naar dieet te springen kan je in mijn ogen dus beter je leefstijl voorgoed aanpassen. Dit betekend dat gezond en lekker eten, in combinatie met regelmatig sporten (minstens 3x per week) jouw nieuwe manier van leven moet worden. Natuurlijk is dit een langzaam proces dus ik vraag je vooral om geduldig te zijn. Eenmaal de slag te pakken en je zal erachter komen dat het niet zo moeilijk is dan je zou verwachten. Voor de duidelijkheid, met sporten bedoel ik ook echt sporten. Die hartslag moet omhoog, je moet calorieën verbranden. Naar de sportschool, wat wandelen op de loopband, aan wat gewichten hangen, 10 minuutjes uitfietsen en herstellen met een koolhydraatvolle shake gaat niet werken. Ik heb het wel over rennen op de loopband, flink wat gewicht verzetten in het krachthonk en zeker 20 minuten goed uitfietsen. Let op, gewicht verliezen gaat niet vanzelf, je moet aan de bak. Welke sport je ook kiest, zorg dat je de lat altijd hoog legt en tegen het maximale van jouw kunnen aan traint.

 

Fitbycoaching kan jou begeleiden met sporten. Met de BMI+Fitclub helpen wij sporters die weer lekker fit willen worden. De trainingen zijn laagdrempelig maar dagen je uit om telkens weer het beste uit jezelf te halen. De fitclub in combinatie met 2 trainingen van jezelf zijn een goede combi om weer lekker fit te worden. Wil je meedoen, dat kan. Meld je aan voor een gratis proefles. En als je liever niet alleen wil komen, neem gerust een vriend of vriendin mee.

12 november 2016 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*