menu close menu

Body-fit of Killerbody?

killer

 

Vorige week keek ik naar het interview met Fajah Lourens bij Jinek. Hoewel ik ook streef naar een algehele fitheid van de sporters die bij Fitbycoaching sporten, schrok ik wel een beetje van de boodschap van Fajah. Ze schrijft een dieet voor waarbij je in mij ogen regelrecht praat over een eetstoornis. Verder ben ik er van overtuigd dat je niet elk lichaam, elk persoon, over 1 kam kan scheren. De vraag is, of het wenselijk is dat iedereen een “hard lichaam” bezit.

 

Body-fit of killerbody

Natuurlijk valt er altijd wat te verbeteren aan ons lichaam. Perfectie bestaat eigenlijk alleen waar artsen hebben gesleuteld of waar fotoshop wordt toegepast. Waar het volgens mij om gaat is dat iedereen uiteindelijk lekker in zijn vel wil zitten. Maar betekent dit nu dat iedereen helemaal droog getraind door het leven gaat zodat je elk spiertje letterlijk ziet zitten? Een platte buik kan in mijn ogen namelijk ook zonder sixpack maar met een (heel) klein laagje vet. Persoonlijk vind ik dat nog mooier ook. Mijn advies is dan ook te gaan voor bodyfit, een fit lichaam en een gezonde geest.

 

Ook verschilt elk lichaam van elkaar. We zijn simpelweg niet gelijk. Dat maakt ons dan ook gelijk heel mooi en is er voor ieder wat wils. Wat ik wil zeggen is dat niet iedereen gezegend is met een lichaam als Fajah. Natuurlijk kan je er wat aan sleutelen, maar brede heupen blijven brede heupen, hoe plat jouw buik ook wordt. Tegenwoordig maken we onszelf wijs dat alles maar maakbaar is en het frustreert ons als dat vervolgens niet lukt. Mijn advies is om te werken aan jouw zelfbeeld en een realistische kijk heb op wat je nu daadwerkelijk in de spiegel ziet en wat de weegschaal jouw vertelt.

 

Dieet,……

Fajah heeft een dieet waarbij ze vaak nog geen 1200 calorieën tot zich neemt. Ze sport hier dan ook nog regelmatig bij om het ultieme fitness body te realiseren. Bij het zien van een glas met vruchtensap begon de stress al meteen. “Boordevol met suiker”en dus super verkeerd. Geen yoghurt met muesli want dat is ook een dikmaker. Niet zeuren volgens Fajah, want jij vindt dat je dik bent en je eet dit dus is het eigenlijk “je eigen schuld”.

 

Natuurlijk moet je, als je wilt afvallen, iets aan je dieet doen. Maar in mijn ogen is 1200 calorieën veel te weinig als je ook nog eens hard wil sporten. Vrouwen verbranden tussen de 1500 en de 2000 calorieën per dag, voor mannen geldt een waarde tussen de 2000 en de 2500 per dag. Ga er maar gemakshalve van uit dat dat je momenteel meer calorieën tot je neemt en kijk eerst eens of je net onder de maximale waarde kunt gaan zitten (vrouw 1800 calorieën, man 2300 calorieën). Sport daar 3x per week lekker intensief bij en waarschijnlijk zet het gewichtsverlies al in. Verwacht nooit wonderen op korte termijn, wat goed is, gaat langzaam.

 

Fitbycoaching staat voor lekker sporten en lekker leven. Met de Fitclub begeleiden we sporters weer naar een fitter leven en een positieve sportbeleving. Bootcamps zijn er voor de al fitte sporter. Personal training geven wij voor de sporters met een bepaald doel voor ogen en waarbij net dat extra stukje motivatie en begeleiding nodig is. Wil jij trainen met Fitbycoaching? Meld je aan voor een proefles of stuur een e-mail naar info@fitbycoaching.nl

17 januari 2017 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*