menu close menu

Wat nou fit zijn? Wat is dat?

fit!!

 

Je kan je Facebook niet openen of je wordt overspoeld met berichten over fit worden of fit zijn. Op de foto’s die erbij geplaatst worden zie je lachende modellen waar geen grammetje vet op zit die jou vertellen dat dit het ideaalbeeld is om fit te zijn. Maar wat betekend fit nu eigenlijk. Hier ben ik eens ingedoken en heb nagedacht wat er nou precies met fit zijn bedoeld word.

 

De Dikke van Dalen

fit (bijvoeglijk naamwoord1. in goede conditie

 

De Dikke van Dalen zegt dus dat fit zijn vooral betekend dat je in goede conditie bent. Maar dan hoeft fit zijn niet te betekenen dat je jezelf helemaal droog hoeft te trainen om fit te zijn. Persoonlijk kan ik nogal wat voorbeelden van fitte mensen met best wel wat extra kilo’s. Maar ik ken ook wel wat mensen die bijna geen gram teveel hebben maar verre van lichamelijk fit zijn. Ik geef hier enkele voorbeelden.

 

Mark

Mark sport al zijn hele leven. Vroeger basketbalde hij fanatiek maar door een ernstige blessure kwam daar abrupt een einde aan. Mark houd ook van lekker eten en daarom was hij altijd al een beetje aan de zware kant. De blessure hielp natuurlijk niet mee in het behouden van de conditie en de controle op zijn gewicht. Enkele jaren geleden ging de knop weer om en is Mark voorzichtig begonnen met hardlopen. Via de hardloopvereniging eerst leren om 3 km te lopen en daarna het bos en duingebied in om de afstand en de conditie verder op te bouwen. Inmiddels loopt Mark met grote regelmaat hard. Hij heeft inmiddels diverse 10 km, halve marathons en zelfs een hele marathon gelopen. Hij is nog steeds te zwaar maar zijn lichaam, en geest zijn in goede conditie. Mark is in mijn ogen Fit. Mark heeft trouwens nog steeds een 100+ gewicht.

 

Harrold

Het kan ook anders. Harrold is broodmager. Hij heeft geen grammetje vet. Harrold is alles wat Mark niet is. Hij rookt, hij drinkt en beweegt het liefst zo min mogelijk. Rennen, ik ben niet gek, dat is Harrold zijn lijfspreuk. Als je Harrold zo ziet, zonder biertje en zonder zware shag, dan zou je denken dat je met een echt sportmannetje te maken heb. Hij ziet er namelijk goed en afgetraind uit. In werkelijkheid kan Harrold nog geen kilometer rennen, is traplopen een opgave en die enkele keer dat hij op de fiets stapt is hij buiten adem zodra hij een beetje tegenwind ervaart. Harrold is verre van Fit.

 

energieup-down

 

Dus,……

Als jij wilt weten of je fit bent kan je dan het makkelijks afmeten aan jouw energiehuishouding. Kun jij de dagelijkse inspanningen aan en houd je daarnaast ook nog voldoende energie over om spontane dingen te doen? Dan zit het waarschijnlijk wel goed met jouw fitheid. Een afgetraind lichaam is geen must om toch lekker fit te zijn. Zorg er wel voor dat je voldoende beweging krijgt en versterk je spieren. Regelmaat is het belangrijkst, beter 3 maal per week 1 uur dan 1 maal per week 3 uur training.

 

Van roken weet iedereen dat het slecht is, dus probeer hiermee te stoppen. Drink niet teveel (alcohol) en probeer zoveel als mogelijk gezonde producten te eten. Ook met de voeding is het belangrijk om regelmaat te houden. Eet drie tot vijf maal per dag een portie, in plaats van twee maal per dag een grote portie. Eet voldoende groenten, fruit en vezels en let op de hoeveelheid koolhydraten, suiker en vetten als je gewicht wilt verliezen. Als laatste, drink!! Drink veel water, minstens 1,5 liter per dag. Een goede hydratatie is belangrijk voor een fit lichaam.

 

Fitbycoaching staat voor lekker sporten en lekker leven. Met de Fitclub begeleiden we sporters weer naar een fitter leven en een positieve sportbeleving. Bootcamps zijn er voor de al fitte sporter. Personal training geven wij voor de sporters met een bepaald doel voor ogen en waarbij net dat extra stukje motivatie en begeleiding nodig is. Wil jij trainen met Fitbycoaching? Meld je aan voor een proefles of stuur een e-mail naar info@fitbycoaching.nl

 

 

 

24 januari 2017 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*