menu close menu

Doel bereikt, Dave loopt de vuurtorentrail

 

Na ruim 12 weken personal training met Peter is het tijd om de balans op te maken.

 

Als mountainbiker was ik in 2013 gaan hardlopen om meer kracht in mijn benen te creëren. Uiteindelijk stond ik op 29 maart 2015 klaar om de Zandvoort circuit run te gaan lopen, helaas gleed ik ruim voor de start uit en waren mijn rechter scheen- en kuitbeen gebroken. Acht maanden later reed ik de langste mountainbike strandrace van de wereld uit, 133 kilometer tussen Hoek van Holland en Den Helder. (Hard)lopen ging echter nog steeds niet pijnvrij. De pezen en spieren rondom mijn rechterknie hadden niet de kracht om de schokken op te vangen. Ondanks meerdere pogingen om deze sterker te maken durfde ik niet meer te gaan hardlopen.

 

Op 17 november 2016 zag ik op de facebook pagina van Fitbycoaching dat ze een Personal Training traject gingen verloten. Wanneer je een goed verhaal had kon je mee doen met de loting. Mijn motivatie om pijnvrij te kunnen trailen heeft er voor gezorgd dat mijn naam op het winnende briefje stond.

 

Nadat ik via de mail wat uitgebreider mijn klachten, doelen en huidige conditie had besproken stond ik op 28 november bij Duinvermaak om te gaan beginnen. Op het veld tegenover IL Primo had trainer Peter een parcours uitgezet. Op deze manier kon ik “rustig” de eerste training af te leggen en kon Peter zien wat mijn status was. De eerste training was gelijk afzien doordat er goed gebruik werd gemaakt van het beschikbare terrein (lees trap en heuvel).

 

Doordat ik in een vol continu rooster werk kan ik geen vaste dag plannen om te gaan sporten, door de flexibele inzet van Peter is het elke week gelukt om samen te trainen. De overige trainingen van mijn weekschema heb ik bijna allemaal kunnen uitvoeren. Meestal stonden er 3 buiten trainingen en 2 core- en kracht trainingen per week gepland. Eén van de buiten training wordt onder begeleiding van Peter afgelegd. Vooraf dacht ik het conditioneel wel te redden en verwachte ik de meeste moeite bij de core- en kracht oefeningen. Gedurende de 3 maanden dat ik met Peter en zijn schema’s getraind heb werd ik zowel conditioneel als met kracht behoorlijk uitgedaagd en dus sterker met meer duur inhoud. Door met veel van de oefeningen mee te doen laat Peter je er automatisch een schepje boven op doen.

 

Glimlachend na de finish,……..

Voor de “sportschool” oefeningen zit er een mat in zijn rugtas, zodat de oefeningen goed kunnen worden uitgevoerd zonder dat ik koud of nat werd. De oefeningen zelf leveren ook leuke commentaren op van wandelaars en af en toe een nieuwsgierige hondenneus. De oefeningen komen weer terug in het weekschema waar je thuis mee aan de slag moet gaan. Het loop gedeelte is voor mij het leukst, genieten en afzien in het bos. De duinen bij Bergen bieden met de vele heuvels en diverse trappen veel mogelijkheden tot specifieke trainingen. Tijdens het hardlopen worden de aanwezige banken of boomstronken gebruikt als fitness apparatuur.

 

Peter had vrij snel in de gaten dat ik een uitdaging niet uit de weg ga. Hij vertelde dan tijdens het lopen dat er een mooi trail pad aan komt maar dat hij niet precies wist waar deze uit kwam. Aan mij dan de vraag of ik dat pad wilde nemen, dit resulteerde vaak in mooie trails en een enkele keer in een doodlopend paadje. De hoge, lange trappen in het duin gebied worden gebruikt voor krachttraining. Een hele trap met squats omhoog vinden de benen niet zo fijn…

 

Na ruim drie maanden had ik op 7 maart de afsluitende training.

Dit keer geen oefeningen tussendoor maar een langere tempo loop van bijna 12 kilometer over een van de afwisselendste tracks bij ons in de buurt. Mijn doel vooraf was weer te kunnen gaan trailen, dit is helemaal goed gekomen. Ik heb aantoonbaar meer power in de benen, meer inhoud, en het allerbelangrijkste geen pijn meer in mijn knie.

 

 

 

Op 18 maart heb ik de 12 kilometer lange Vuurtorentrail op Ameland gelopen. Het parcours begint in het open duin en vervolgens gedeeltelijk door het bos om via een bijna 1, 5 kilometer lang zandpad naar het strand te gaan. Als afsluiter mocht ik nog een paar kilometer door het bos met pittige klimmen. Mede dankzij de training van Fit by Coaching en mijn eigen inzet kwam ik met een blij gezicht in en mooie tijd over de finish.

30 maart 2017 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*