menu close menu

5 tips om de goede voornemens ook daadwerkelijk te behalen

 

Het nieuwe jaar is weer gestart en dus heeft iedereen zich weer van alles voorgenomen om het anders te doen. Heel vaak zijn dit zaken die met het veranderen van de leefstijl te maken hebben en vaak blijken deze maar lastig om echt goed vol te houden. Teleurstelling komt dan om de hoek kijken en we laten de goede voornemens al snel voor wat het is. Toch is het goed als je vol weet te houden want een betere leefstijl betaald zich uiteindelijk altijd weer terug. Wij willen graag helpen en geven daarom deze 5 tips.

 

Neem de tijd

Om je leefstijl te veranderen heb je geduld nodig. Je heb waarschijnlijk behoorlijk lang de tijd genomen om jouw minder gezonde leefstijl vorm te geven dus verwacht niet dat je half januari ook echt helemaal om bent. Geef je lichaam de tijd om te wennen. Zeker als het om voeding gaat zal je af en toe gerust nog wel een keertje verkeerd eten maar probeer een standaard van 80/20 (80% goed en 20% verkeerd) aan te houden. Als je wilt afvallen dan is het belangrijkste dat je bewust word van wat je eet. Daarom de volgende tip!

 

Weet wat je eet

De voedingsindustrie probeert ons leven zo gemakkelijk mogelijk te maken zodat we weinig tijd nodig hebben om een maaltijd te bereiden. Jammer genoeg zijn dit vaak niet de meest gezonde maaltijden. Wist je dat er in sommige simpele pastasauzen zoveel zout zit verwerkt, dat er heel veel suiker toegevoegd wordt om dit weer te maskeren. Het is dan ook raadzaam om er een gewoonte van te maken om de etiketten van de producten te gaan lezen. Zo kunt je zelf in de gaten houden wat er is toegevoegd aan uw maaltijd. Nog beter en gezonder is het om zelf alles lekker vers klaar te maken. Dat lijkt veel werk maar eenmaal gewend aan het klusje zal je zien dat een goede maaltijd in een handomdraai is gemaakt.

 

Stel haalbare doelen

Een grote valkuil is het stellen van te grote doelen. Zoals in de eerste tip al gezegd, je lichaam heeft de tijd nodig om te wennen aan jouw nieuwe leefstijl. Hij zal in het begin tegenspurtellen. Of het nu anders eten is of je gaat meer bewegen, je lichaam zal protesteren. Accepteer dit en doe kleine stapjes vooruit. Denk in minuutjes bewegen en niet gelijk in hele kilometers. Als het om afvallen gaat denk dan niet in tientallen kilo’s maar in kilo voor kilo. Uiteindelijk zijn alle die kleine stapjes bij elkaar ook een hele grote stap.

 

Wees trots op jezelf

Laat je niet gek maken door alle commentaren van buitenaf. Natuurlijk zal je worden verleid om toch weer lekker je oude leventje op te pakken. Dat is namelijk het aller makkelijkst. Daar ben je goed in. Maar beter is om je niks van de kritieken aan te trekken en lekker door te gaan met jouw nieuwe gezonde leefstijl. Wees trots op het feit dat jij het vol kan houden. Uiteindelijk betaald het zich uit, geloof me.

 


Doe vooral dingen die je leuk vind

Om een gezonde leefstijl ook echt vol te houden moet je vooral dingen uitzoeken die je leuk vind. Ga je bewegen maar vind je de sportschool heel saai en zie je er nu al tegenop, dan moet je misschien uitkijken naar iets anders. Misschien is een teamsport wel wat voor jou of ben je juist van het buitensporten. Niet iedereen is dol op hardlopen, maar misschien vind je roeien of fietsen wel leuk. Of wat dacht je van lekker zwemmen of stevig doorwandellen. Het maakt niet uit als je maar plezier heb in de sport die jij uitkiest.

 

Lijkt buitensporten jou wel wat dan is Fitbycoaching de sportclub voor jou. Fitbycoaching is de outdoor sportspecialist in Alkmaar, Bergen en omgeving. Doe gewoon eens mee met onze bootcamp, de eerste les is altijd gratis. Of als je wat sneller resultaat wil zien is Personal Training wel wat voor jou. Hierbij wordt jij persoonlijk begeleid tijdens de training en krijg je wekelijks een uitdagend schema om thuis mee aan de slag te gaan.

 

4 januari 2018 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*