menu close menu

Een nieuwe gezondere leefstijl. Ja, maar hoe dan?

We hebben het allemaal druk. Drukke banen, drukke gezinnen met kids die alle aandacht nodig hebben en een groot en druk netwerk die we natuurlijk goed bij moeten houden met feestjes en partijtjes. Door al die drukte is het vaak moeilijk om een echt goede leefstijl aan te houden. We zitten teveel op ons werk en voor de buis en bewegen daardoor te weinig en omdat we druk met werk en gezin zijn schiet gezond eten er vaak bij in. Langzaam maar zeker worden we zwaarder en zwaarder en het lijkt voor velen toch moeilijk om dit proces om te draaien. Toch is het ook voor jou mogelijk om die omslag te maken. En eenmaal het roer om zal je merken dat het steeds makkelijker wordt om het vol te houden. Daarom in deze blog wat tips die je zouden kunnen helpen.

Mindset is alles
Meer sporten en gezonder eten klinkt te makkelijk om waar te zijn. Maar als het echt makkelijk was dan zouden meer mensen er in slagen om ook echt die leefstijl te veranderen. Maar om het roer om te gooien zal je de manier waarop je tegen bepaalde zaken aankijkt moeten veranderen. Je wordt namelijk dagelijks uitgedaagd om de juiste keuze te maken.

Zie het als een cadeautje dat je jezelf schenkt. Gun het jezelf dat jij voor jezelf, en natuurlijk indirect ook voor jouw gezin kiest. Natuurlijk ben je onwijs druk maar 23 uur voor het gezin en je vrienden en het uur dat overblijft, dat besteed je lekker aan jezelf.

Wees trots op de zaken die je gaat bereiken en kijk uit naar de volgende uitdaging.

Zorg dat je eet wat je lekker vindt en zoek een sport die je ook echt leuk vindt. Dat maakt het namelijk een stuk makkelijker om het ook daadwerkelijk vol te houden.

Denk positief!! Uiteindelijk ben jij degene die aan het roer staat!!

Discipline, discipline, discipline!!!
Een betere leefstijl doe je er niet een beetje bij. Dat gaat namelijk niet werken. Je moet er voor de volle 100% voor gaan. Niet makkelijk maar wel haalbaar. Maak een schema voor het sporten en verplicht jezelf om dit schema zo goed als je kan ook uit te voeren. Natuurlijk mag je wel eens een keertje skippen omdat het echt, maar dan ook echt, te druk was maar pas op dat dit geen gewoonte wordt. Er is namelijk altijd een excuus om niet te gaan! Bedenk je dat er voor elk excuus om niet te gaan, er minstens twee redenen zijn om juist wel te gaan.

Ook voor de voeding moet je dagelijks de juiste keuze maken. Eet namelijk altijd vers en gezond. Let op de balans tussen de koolhydraten, de eiwitten en de vetten. Drink elke dag voldoende water en zorg dat consumptie van de hoeveelheid suiker en zout drastisch naar beneden gaat. Wordt je goed bewust van wat je eet maar blijf wel genieten. Ook hier mag je gerust af en toe een slechte dag hebben maar zorg ervoor dat je minstens 80% de juiste keuzes maakt. Uiteindelijk zal je merken dat vers en gezond zoveel beter smaakt dan alle kant en klare maaltijden of afhaalmaaltijden.

Maak kleine, haalbare doelen
Starten met die betere leefstijl is dus niet makkelijk. Het daarom verstandig om de doelen die je jezelf stelt niet gelijk te groot te maken. Het is veel beter om ze haalbaar te maken en steeds die denkbeeldige lat iets hoger te leggen.

Heb je bijvoorbeeld een sportdoel, ga dan niet gelijk voor een marathon maar focus je op de eerste grote overwinningen op jezelf. Start je op nul, dan is aan marathon misschien wel drie jaar of langer van je verwijderd. Beter is om het te vieren dat je de eerste keer naar buiten bent gegaan om te sporten. Of dat je voor het eerst een kilometer heb gelopen. Wees blij met elke verbetering en pas je doelen hierop weer aan.

Wil je afvallen focus je dan zeker op waar je in de toekomst heen wil maar deel dit doel op in kleinere streefdoelen. Maak het haalbaar. Wees blij met elke ons die je kwijtraak en neem definitief afscheid van deze ons. Zo bereik je ons voor ons, kilo voor kilo jouw streefdoel en daar pas je jouw grotere doel weer op aan. Maar pas op! Gewicht kwijtraken gaat vaak in horten en stoten. Er kan zomaar verschil zitten wat je vandaag weegt ten opzichte van morgen. Wordt dan ook geen slaaf van de weegschaal en kies een vast moment in de week om je te wegen. Dat scheelt een hoop frustratie.

Fitbycoaching begeleidt mensen die graag een betere leefstijl aan willen nemen. Op het gebied van outdoor sporten zijn wij de specialist uit de regio. Met Bootcamps, Fitclubs en Personal Training helpen wij jou weer lekker sportief in het leven te staan. Dus heb jij moeite met die eerste stap te nemen, kijk dan eens of Fitbycoaching wat voor jou  kan betekenen. Gewoon doen, je zal er zeker geen spijt van krijgen.

 

 

20 september 2018 | Blog | 0

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*